Crash-test Laguny I

(Od maja 1997 wprowadzono sporo zmian poprawiających ochronę pasażerów w zderzeniu bocznym i ochronę kolan kierowcy. Wyniki testu podane poniżej dotyczą samochodów zbudowanych przed 30 kwietnia 1997 r.)

Zderzenie czołowe i boczne:

Test z pieszym:

Skuteczność czołowa 38%, boczna 61%, ogólna 50%





Zderzenie czołowe

Laguna zachowała się w teście zderzenia czołowego dość dobrze, choć zaszło poważne ryzyko urazów nóg kierowcy. Struktura karoserii pozostała stabilna, kabina zachowała integralność. Obecność sztywnych struktur pod deską rozdzielczą zwiększyła ryzyko zranienia kolan, ud i podudzi kierowcy. Zabezpieczenie głowy kierowcy byłoby uznane za dobre, gdyby nie niestabilność kontaktu głowy z poduszką powietrzną. Jednakże szyja była chroniona dobrze, a system pasów bezpieczeństwa poprawnie spełnił swą rolę, utrzymując klatkę piersiową kierowcy z dala od koła kierownicy. Dzięki własciwemu zadziałaniu systemu napinaczy i ograniczników napięcia pasów czujniki dummy'ego zanotowały niewielkie ryzyko urazu klatki piersiowej, choć zakres wniknięcia deski rozdzielczej w głąb kabiny sugerowałby o wiele większe ryzyko dla stóp dla kierowców o niższym wzroście lub siedzącego dużo bliżej kierowcy. To samo niestety dotyczyłoby kierowców o wzroście dużo większym od średniego. Lewe kolano kierowcy wbiło się w obudowę kolumny kierownicy i uderzyło w dźwignię regulatora położenia kierownicy, co oznacza bardzo poważne ryzyko urazów. Nie było ono jednak związane ze zmianami położenia stawu kolanowego w pionie lub w poziomie. Prawe kolano kierowcy uderzyło w deskę rozdzielczą tuż obok skrzynki bezpieczników. Doszło do poważnych obrażeń kolana, uda, a także miednicy. Gdyby kolano ustawione było nieco bardziej na lewo, uderzyłoby we wspornik zamka stacyjki. Podobnie byłoby przy nieco wyższym ustawieniu kolana. Nieco głębsze wniknięcie w głąb deski rozdzielczej z kolei spowodowałoby uderzenie we wspornik kolumny kierowniczej i jeszcze rozleglejsze urazy kolana, uda i miednicy. Odczyty wskazań czujników dummy'ego dały w efekcie ocenę złą dla prawego podudzia i prawego uda. W efekcie sporego przemieszczenia pedału hamulca ocena zabezpieczenia stóp, kostek i prawego podudzia wypadła słabo, podobnie jak lewego uda. Ogólna ocena poziomu zabezpieczenia pasażera wypadła dobrze, choć lewe podudzie mogło odnieść pewne obrażenia.

Zderzenie boczne

Czujniki w klatce piersiowej manekina wykazały bardzo duże przeciążenia, dając w efekcie ocenę złą ochrony klatki piersiowej. Zabezpieczenie głowy i miednicy wypadło bardzo dobrze. Ochronę brzucha kierowcy oceniono jako dobrą.

Ochrona pieszego

Tylko w czterech punktach na masce urządzenia pomiarowe wykazały szansę na znikome obrażenia pieszego w razie potrącenia. (...) Renault uzyskało dwie gwiazdki.

Źródło: "Auto Świat" 

Popularne posty z tego bloga

ELEKTRYCZNY TALISMAN POD KONIEC 2017 ROKU?

RENAULT TALISMAN KONTRA BMW SERII 3