À la Renault 16


Poprzednikami modelu Laguna były (w kolejności odwrotnej do chronologicznej) modele 21, 18, 12, 8, Dauphine, 4CV, Novaquarte i Juvaquatre, Celtaquatre, Monaquatre i Monasix (galeria). Laguna nawiązuje jednak także do Renault 16, które plasowało się w segmencie aut klasy wyższej i było poprzednikiem modeli 20, 25, Safrane i Vel Satis.

Renault 16 zostało zaprezentowane w 1965 r. w Genewie. Model ten zdobył tytuł "Samochodu roku 1966". Był on bardzo nowatorski jak na swoje czasy, a największa nowinka to nadwozie typu liftback, czyli połączenie limuzyny i kombi. Dziś takie duże nachylenie tylnej klapy, która zapewnia swobodny dostęp przestrzeni bagażowej, nikogo nie dziwi. Od tamtego momentu to rozwiązanie stało się w Renault tradycją i wszyscy następcy R 16 posiadali właśnie nadwozie typu liftback.

Renault wprowadziło je również w modelu R 21 po faceliftingu (rok 1989; przed modernizacją oferowane były tylko wersje sedan i kombi o nazwie "Savanna" w Wielkiej Brytanii i "Nevada" w innych krajach), który plasował się w segmencie niżej. Wariant ten zdobył dość dużą popularność – we Francji sprzedawał się nawet lepiej niż sedan. Być może dlatego, gdy Renault projektowało nowy model i starało się zmniejszyć koszty produkcji, postanowiło zrezygnować właśnie z limuzyny.

W 1993 r. zaprezentowano nową Lagunę jedynie w wersji liftback (kombi dołączyło w 1995 r.). Pamiętam, że niektóre czasopisma motoryzacyjne (szczególnie niemieckie) odnosiły się do tego posunięcia dość krytycznie, ponieważ ciężko sobie było wyobrazić w gamie jakiegokolwiek producenta brak tego tradycyjnego dla tej klasy nadwozia. Klienci się jednak nie zrazili, a wielu z nich przekonało się dzięki temu do tego bardzo praktycznego rozwiązania.

Nadwozie typu liftback nie jest jednak jedynym elementem, którym Laguna nawiązuje do R 16. Innym, tym razem już tylko stylistycznym, jest charakterystyczny "nos" na środku maski i grilla. Widać go na tych oto zdjęciach:


Fot.: autobild.de


Fot.: autobild.de


Fot.: Renault

Ten designerski element ciekawie wyróżniał Lagunę w latach 1994-2005. Projektanci zrezygnowali z niego, gdy przygotowywali retusz II generacji Laguny, upodabniając ją do pozostałych "renówek" z tamtych lat, co nie wpłynęło korzystnie na oryginalność tego modelu na tle konkurencji.

28.11.2008
Autor: Lagunault
Fotografia główna: carscoops.com


Reklama Renault 16:

Popularne posty z tego bloga

ELEKTRYCZNY TALISMAN POD KONIEC 2017 ROKU?

RENAULT TALISMAN KONTRA BMW SERII 3