RENAULT LAGUNA III



Poprzednia generacja modelu Laguna, produkowana w latach 2001-2007, wyrobiła sobie opinię bardzo usterkowej, co potwierdzają zajmowane przez ten samochód niskie pozycje w rankingach niezawodności. Renault twierdzi, że dołożyło wszelkich starań, aby Laguna III nie sprawiła zawodu swoim użytkownikom.

Samochody Renault, podobnie jak innych francuskich marek, nigdy nie cieszyły się opinią bezawaryjnych. Szczególnie złe oceny pojawiły się w ostatnich latach, gdy w autach zaczęto stosować niezliczone ilości nie zawsze dopracowanych systemów elektronicznych, które są potencjalnymi ogniskami problemów. Jakość i bezusterkowość stały się dla klientów jednymi z priorytetów, na czym skorzystali przede wszystkim japońscy producenci, od zawsze słynący z niezawodności swoich produktów. Jednak nawet Toyoty nie są dziś wolne od wad, o czym donoszą właściciele nowszych modeli. Ogółem - wszystkie firmy motoryzacyjnie, a szczególnie francuskie, musiały wziąć się do pracy nad poprawą jakości, i tak się stało również w przypadku Renault.

Firma twierdzi, że już Laguna II po przeprowadzonym w 2005 roku faceliftingu cechuje się zdecydowanie podwyższonym poziomem jakości, co ma potwierdzać zajęcie przez ten model 5. miejsca w rankingach niezawodności ADAC (dane z roku 2006). Nie wiadomo jednak, jak będzie się on sprawował po kilku kolejnych latach eksploatacji.

W przypadku Laguny III Renault mówi wiele na temat liczby i różnorodności testów, jakim została poddana przed wprowadzeniem na rynek, oraz o dbałości o jak najwyższą jakość. W folderze reklamowym można przeczytać: "Celem nowej Laguny jest zajęcie miejsca wśród 3 najlepszych samochodów tego segmentu pod względem jakości produktu i usług". Trzeba przyznać, że to ambitny cel, tak samo jak chęć zaspokojenia wymagań perfekcjonistów, którzy są wymieniani w reklamie jako adresaci tego nowego produktu. Do kupna ma ich zachęcić trzyletnia gwarancja ograniczona przebiegiem 150 000 km (w tym, zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, 2 lata bez limitu kilometrów).

Podczas oglądania Laguny III zauważa się poprawę w dopasowaniu elementów, choć, jeśli chodzi o wnętrze, nadal można znaleźć pewne niedociągnięcia. W poprzednim modelu materiały wykończeniowe były ciekawe i wysokiej jakości, zastosowano w nim także urozmaicające pomysły, np. duże elementy na drzwiach pokryte tapicerką. W nowej Lagunie plastiki również mają wysoką jakość, ale oprócz tego widać wpływy japońskiego partnera Renault - Nissana, ponieważ są twardsze i zajmują prawie całe dostępne powierzchnie. Jedynym ożywieniem są ich różne wzory i kolory, a w wyższych wersjach wyposażeniowych imitacje aluminium i drewna.




Jeśli chodzi o wnętrze, trzeba skrytykować konstruktorów za zbyt mało miejsca nad głowami pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach - tak samo jak w poprzednim modelu osoby mające więcej niż 175 cm wzrostu muszą odsunąć plecy od oparcia, by nie dotykać głową sufitu. Ogólna przestrzeń dla pasażerów nie została powiększona, ale poza tą jedną wadą nie można mieć pod tym względem zastrzeżeń. Pojemność bagażnika wynosi 450 litrów (o 20 litrów więcej niż w Lagunie II) i jest raczej przeciętna na tle konkurencji, wśród której średnia to 500 litrów.




Podczas jazdy uwagę zwraca poprawiony układ kierowniczy, który oferuje teraz zdecydowanie lepsze wyczucie kontaktu opon z jezdnią, a polecenia wydawane kierownicą są dużo precyzyjniej przenoszone na koła. Nie może on co prawda konkurować z najlepszymi w tej dziedzinie w segmencie D, ale na pewno przestanie być krytykowany.

Komfort jazdy jest wysoki, m.in. dzięki dobremu wyciszeniu karoserii i zawieszenia, które dobrze filtruje nierówności jezdni. Układ jezdny zapewnia bezpieczną jazdę, ale bez sportowych wrażeń. Takowych mają dostarczyć jeszcze nadal projektowane wersje sportowe, w których również tylne koła będą skrętne (poruszane za pomocą silników elektrycznych), co ma poprawić przyczepność i tor jazdy w zakrętach.

Miałem okazję przetestować 2 silniki Diesla: 1.5 dCi (110 KM) i 2.0 dCi (150 KM). Mocniejszy motor oferuje dobre przyspieszenia w prawie całym zakresie obrotów, bardzo niski poziom wytwarzanego hałasu oraz kulturę pracy taką, jak w silnikach benzynowych. Natomiast silnik 1.5 dCi, który wydaje się mały jak na tę wielkość samochodu, sprawia niemałą niespodziankę, bo świetnie sobie radzi z rozpędzaniem auta. Jego osiągi na papierze są oczywiście gorsze, ale subiektywne odczucia nie różnią się wiele od tych z jazdy z mocniejszym Dieslem. Świetnie nadaje się do ruchu miejskiego, ponieważ jest dynamiczny na niskich biegach i bardzo szybko reaguje na polecenia wydawane pedałem gazu. Pracuje głośniej niż 2.0 dCi, co jednak nie przeszkadza podróżującym.

Laguna III nie należy do zjawiskowych pojazdów i przyciąga niewiele spojrzeń przechodniów. Jest bardzo estetyczna, ale dopiero przy którymś z kolei spojrzeniu można dostrzec ciekawe elementy stylistyczne, płynne linie i elegancję. Producent nie oferuje zbyt wielu możliwości indywidualizacji samochodu, a poza tym (z niezrozumiałych dla mnie względów) ograniczono możliwości łączenia wersji wyposażeniowych i silnikowych - silniki 1.6 16V, 1.5 dCi oraz 2.0 dCi (130 KM) można zamówić tylko w dwóch uboższych odmianach, Expression i Dynamique.




Przez wymienione w akapicie powyżej aspekty oraz złą opinię, jaką wyrobiła sobie Laguna II, nie będziemy świadkami wzmożonego popytu na te auta. Sprzedaż Laguny III powinna utrzymywać się przez cały okres produkcji na niezbyt wysokim, ale stałym poziomie. Oczywiście koniecznym warunkiem jest zauważalne zmniejszenie się liczby usterek, co być może dostrzegą pierwsi użytkownicy, a potem, dzięki wiadomościom z poczty pantoflowej oraz rankingów usterkowości do zakupu zachęcą się kolejni klienci. Potrzebna jest także poprawa jakości usług oferowanych przez autoryzowany serwis Renault, która do tej pory również nie zawsze stała na najwyższym poziomie.

Silnik 1.5 dCi, Laguna Liftback

Dane techniczne:
Bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail pod ciśnieniem 1600 barów, 8 zaworów, brak filtra cząstek stałych.
Maksymalna moc w kW (KM): 81 (110) przy 4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa.

Pojemność bagażnika (dm3): 450 - 1377 l
Masa własna pojazdu: 1386 kg
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4695/1811/1445 mm

Osiągi i zużycie paliwa:
0 - 100 km/h: 12,1 s
Prędkość maksymalna: 192 km/h
Spalanie (miasto; poza miastem; średnie; l/100 km): 6.1, 4.5, 4.9, emisja CO2: 130 g/km


Silnik 2.0 dCi, Laguna Liftback

Dane techniczne:
Bezpośredni wtrysk paliwa bypu Common Rail pod ciśnieniem 1600 barów, 16 zaworów, brak filtra cząstek stałych.
Maksymalna moc w kW (KM): 110 (150) przy 4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa.

Pojemność bagażnika (dm3): 450 - 1377 l
Masa własna pojazdu: 1462 kg
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4695/1811/1445 mm

Osiągi i zużycie paliwa:
0 - 100 km/h: 9,5 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Spalanie (miasto; poza miastem; średnie; l/100 km): 7.8, 5.1, 6.0, emisja CO2: 158 g/km


Dane i zdjęcia: Renault

Popularne posty z tego bloga

ELEKTRYCZNY TALISMAN POD KONIEC 2017 ROKU?

RENAULT TALISMAN KONTRA BMW SERII 3