Autorzy artykułu zauważają, że Talisman nie tylko świetnie wygląda, ale oferuje także innowacyjne rozwiązania techniczne. Przede wszystkim mają tu na myśli system czterech skrętnych kół, a także efektywne hamulce, ciekawe wyposażenie i systemy asystujące kierowcy podczas jazdy.
W testowanej wersji Talisman kosztuje w Niemczech 36.200 EUR. BMW z porównywalnym silnikiem (dwulitrowym o mocy 150 KM) kosztuje 36.500 EUR. Ma jednak słabsze wyposażenie niż Talisman. Po dokupieniu m.in. automatycznej ośmiobiegowej skrzyni oraz systemów asystujących cena BMW wzrasta do 44.000 EUR i dopiero taka konfiguracja jest porównywalna z Talismanem. 7.500 EUR to duża różnica nawet w niemieckich realiach.
Za wyższą cenę kupujący BMW otrzymują lepszą skrzynię biegów. Ta w Renault zachowuje się czasami nerwowo, szczególnie przy dynamiczniejszej jeździe, lub reaguje za wolno. Skrzynia wpływa niekorzystnie na efektywność korzystania z silnika dCi, który jest o 10 KM mocniejszy od tego w BMW i pracuje bardziej stonowanie.
To, co w Talismanie dorównuje BMW, to zawieszenie i układ jezdny. W trybie Sport zawieszenie pracuje sprężyście i wraz z systemem 4Control czyni Talismana zwinnym i stabilnym. Natomiast w mieście, gdzie tylne koła skręcają się w przeciwną stronę do kół przednich, Talisman, mający 4,86 m długości, sprawia wrażenie zwinnego samochodu kompaktowego.
Układ hamulcowy w Renault jest z kolei lepszy niż w BMW. Talisman przy rozgrzanych hamulcach zatrzymuje się z prędkości 100 km/h na dystansie 35,2 metra - o 2 metry wcześniej niż BMW.
BMW okazuje się nie tylko trudniejsze w zatrzymaniu, ale także ciaśniejsze. Ma mniej miejsca w bagażniku i dla pasażerów na tylnej kanapie.
Ostatecznie, Renault zdobyło 540 z możliwych 750 punktów (72%), natomiast BMW 558 (74,4%). Różnica jest bardzo niewielka. Można stwierdzić, że Talisman musiał bardzo spodobać się niemieckim dziennikarzom, skoro otrzymał tak niewiele niższe noty od jednego z najlepszych niemieckich samochodów klasy D.
W niedługim czasie przedruk artykułu zapewne znajdzie się w Auto Świat. Zobaczymy wtedy, jak polskie realia cenowe wpłyną na końcową klasyfikację.
Pełny artykuł znajduje się tutaj: http://www.autobild.de/artikel/bmw-3er-renault-talisman-test-10595165.html.
Masa testowanych modeli: BMW serii 3 - 1589 kg, Renault Talisman - 1674 kg