FORD MONDEO MK IV: PRAKTYCZNIE (I) BEZ WAD


Stosunek „ilości samochodu” do ceny w przypadku nowego Mondeo jest niesamowicie korzystny: już za 72 800 zł można kupić ciekawy stylistycznie samochód, o pół rozmiaru większy niż jego konkurenci i z bardzo dobrym wyposażeniem. Z obiektywnego punktu widzenia należy stwierdzić, że jest to samochód bez wad.

Design nowego Forda z pewnością może się podobać, szczególnie młodym ludziom – jest nowoczesny, wyrazisty i dobrze wpisuje się w aktualne trendy w samochodowej modzie. Niektóre z elementów stylistyki wyróżniają go na drodze (np. ciekawe ozdobniki nadwozia), a inne potęgują wrażenie solidności (np. grube klamki czy dość wysoko poprowadzona linia okien).
Wnętrze Mondeo jest bardzo obszerne. Szczególnie z tyłu można poczuć się jak prezes – ilość miejsca na nogi rozpieszcza, kanapa ma wygodne oparcie, a miejsca nad głową dla pasażerów o wzroście około 1,80 m wystarcza w sam raz. W wyższych wersjach wyposażeniowych w środkowych słupkach nadwozia na wysokości dolnej linii szyb umieszczone są nawiewy dla pasażerów z tyłu, co jest znacznym udogodnieniem w czasie letnich dni, a w dodatku rozwiązaniem efektywniejszym niż nawiewy umieszczane nisko, z tyłu podłokietnika kierowcy i pasażera siedzącego z przodu, znane z innych aut.
Najważniejsze cechy materiałów użytych do wykończenia wnętrza to praktyczność i solidność. Są ciemne i dzięki temu odporne na zabrudzenia oraz dość twarde, ale przyjemne w dotyku. Na desce rozdzielczej można znaleźć wiele imitujących aluminium elementów, co również wpisuje się w aktualny trend.




Wyposażenie standardowe i opcjonalne jest bardzo bogate. Producent montuje w każdym Mondeo systemy ABS, ESP (układ stabilizacji toru jazdy), TCS (kontrola trakcji), EBA (układ wspomagania awaryjnego hamowania), 7 poduszek powietrznych (w tym kurtyny i poduszka chroniąca kolana kierowcy) i co najmniej manualną klimatyzację. Poza tym do tego samochodu można dokupić wszystko, nawet np. ogrzewanie tylnej kanapy. I mimo niezliczonej ilości elementów Fordowi udało się przygotować klarowną specyfikację wyposażenia, dzięki której klient wie, co dostaje, czego nie i co dostać może – za to należy się uznanie.
Przy okazji chciałbym pochwalić Forda również za to, że jest jedną z niewielu marek, która oferuje w dość przystępnej cenie elektrycznie ogrzewaną przednią szybę. W naszym klimacie jest to bardzo przydatny element wyposażenia, dzięki któremu nie trzeba jej w zimie skrobać (nie powstaną żadne rysy), a zaparowanie błyskawicznie zniknie. Poza tym, a propos zimowej aury, można opcjonalnie dokupić np. postojową nagrzewnicę wnętrza, co – razem z innymi cechami tego samochodu – czyni go po prostu idealnym pojazdem dla taksówkarzy.

Jazda
Spore gabaryty samochodu wpływają na wrażenia z jazdy. Kierowca czuje, że samochód ma dużą bezwładność i nie jest zbyt dynamiczny. Daje jednak bardzo duże poczucie pewności i oferuje wysoki komfort. Hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy pozwala na dobre wyczucie drogi.
Według danych producenta Mondeo z silnikiem 2.0 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 s. Subiektywne wrażenia są gorsze, bo silnik sprawia wrażenie, jakby rozpędzanie samochodu przychodziło mu ze sporym trudem. Częściowo wynika to z chwalonej przeze mnie wielkości auta, która skutkuje dużą masą (Mondeo 2.0 jest równo 100 kg cięższe niż np. Renault Laguna z podobnym silnikiem).
Podobnie jak w innych jednostkach napędowych Forda, także i tu po puszczeniu gazu obroty spadają z pewnym opóźnieniem. Do tego dochodzi niski, ale jednocześnie natarczywy odgłos pracy motoru, i te dwie cechy składają się na stosunkowo słaby komfort akustyczny.



Podsumowanie
Poza słabostkami silnika nowemu Mondeo mogę zarzucić tylko to, że wnętrze nie jest szczególnie przytulne. Te dwie wady są jednak subiektywne i mało znaczące. Mimo, że ten samochód mnie nie zachwycił, cały czas jestem pod wrażeniem przestrzeni, bogactwa wyposażenia i funkcjonalności, jaką oferuje. Po prostu praktycznie (i) bez wad.

Ford Mondeo 2.0, wersja sedan

Dane techniczne:
Silnik benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, o pojemności 1999 cm3. Dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC). Głowica i kadłub silnika ze stopu aluminium. Wtrysk wielopunktowy.
Maksymalna moc w kW (KM): 107 (145) przy 6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 185 Nm przy 4500 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa.
Pojemność bagażnika (dm3): 493 (z pełnym kołem zapasowym) – 535 (z dojazdowym kołem zapasowym) – 550 l (z zestawem do naprawy ogumienia)
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4844/1886/1500 mm
Rozstaw osi: 2850 mm
Masa własna: 1479 kg

Osiągi i zużycie paliwa:
0 –100 km/h: 9,9 s
Prędkość maksymalna: 210 km/h
Spalanie (miasto; poza miastem; średnie; l/100 km): 11.2, 6.0, 7.9, emisja CO2: 189 g/km
Zdjęcia: http://www.ford.pl/

Popularne posty z tego bloga

ELEKTRYCZNY TALISMAN POD KONIEC 2017 ROKU?

RENAULT TALISMAN KONTRA BMW SERII 3